gua rindu nak dengar bunyi motor abah tiap kali subuh.

gua anak askar.orang kata anak askar ni selalunya nakal-nakal.walaupon selalunya bapak dieorang garang-garang tapi sebab dieorang ni dalam kelompok degil atau babey maka bapak dieorang garang camne pon dah tak memberi kesan.dah tepu barangkali.

abah gua jarang pukul anak tapi sekali pukul memang teruk..hanger,pelepah kelapa,salur getah paip,tali pinggang semua gua dah pernah kena sampai satu keadaan benda tu macam dah tak lut dah.tapi makin anak-anak makin besar abah gua dah tak keras sangat macam dulu.selalunya kalau ada yang buat masalah abah gua akan direct bagi seframe dua ayat makan dalam.kalau nak ikutkan gua lagi rela kena pukul dari kena sound sebab bila kene sound tu pilu dia lain macam sikit.

gua pernah ingat satu kes bila gua gaduh-gaduh kat sekolah.sesuai dengan posisi gua yang selalu duduk meja belakang tepi tingkap dekat dengan pintu keluar,gua mesti akan kutuk budak yang pakai spek,duduk depan meja cikgu,semua cikgu cakap salin dalam buku nota..tapi orang yang dikutuk oleh gua tu tak boleh terima kutukan lalu report kat mak dia.mak dia pulak terus datang rumah malam tu bagitau abah ngan mak gua.

depan mak budak tu,abah panggil gua tak cakap banyak terus lempang pipi gua kiri kanan..nasib baiklah gua bukan dlm kategori cerah kalau tak kompem pipi gua jadi kaler pink campur merah-merah sikit.masa tu gua marah jugak dengan abah,kot ye pon nak pukul gua jangan la pukul depan orang..tapi bila dah besar gua tau abah buat untuk didik gua jadi orang.dia pukul gua depan orang supaya orang tu tau dia tak manjakan anak.

selalunya sebelum abah marah anak-anak,dia akan tunggu anak-anak dia makan dulu.lepas habis makan baru la kena sesi mengadap.dia buat macam tu sebab taknak nanti kalau kena marah,anak-anak dia merajuk sampai tak makan.selalunya bila abah suruh gua pegi makan lain macam sikit,gua dah mula berdebar..nasi pon dah rasa macam dedak dah masa tu.

dalam empat orang anak lelaki,gua boleh dikatakan paling rapat dengan abah.gua rapat dengan abah mungkin sebab gua jenis banyak cakap macam dia.kalau abah gaduh-gaduh manja dengan mak pon,biasanya abah akan ajak gua pergi mengeteh untuk sejukkan hati dia.gua jugak antara pengurut tegar abah selain along gua.so masa kat rumah boleh kata dalam seminggu,mesti ada 2-3 kali gua akan urut abah.

lepas pencen,abah gua jadi pengerusi masjid.kawan-kawan gua selalu perli gua,bapak pengerusi masjid tapi anak perangai macam puaka.yup,mungkin tu salah gua sebab tak boley jadi macam abah.tiap-tiap subuh bila abah keluar pergi masjid abah akan jeling gua semacam bila tengok gua asyik tengok tivi lagi..

bila gua pergi belajar main-main kat kolumpo,gua jarang balik rumah walaupon kolumpo dengan kuantan bukanla jauh sangat.ada dalam satu minggu tu gua tiba-tiba rasa nak balik dia punya rasa masa tu rasa macam nak balik terus,tak boleh tahan dah.tapi sebab kelas gua cakap kat diri gua.."xpe,xpe,jumaat baru balik"..

masa tu plak mak ada call gua tanya gua balik ke tak minggu tu..gua cakap jumaat gua balik.mak cakap abah demam tapi tak teruk sangat.demam biasa je.gua cakap takpela,jumaat ni memang seyes gua balik.so gua teruskan hari-hari gua macam biasa sampailah pagi jumaat bila gua tiba-tiba dapat call dari angah.


"alif,abah dah takde.angah tengah tulis surat cuti,datang rumah kita balik kuantan sama-sama ok?".dengar je ayat tu gua terus blank.punyala blank sampai gua mampu cakap ok je.tak lama lepas tu,along pulak call suh gua balik sambil nangis-nangis.gua call kakak gua no 3 kat melaka dan dia pon tengah nangis meraung-raung.

bila gua sampai rumah angah,gua tengok mata angah merah tapi dia tak nangis pon.angah gua pesen kental macam gua.kolumpo-kuantan yang sepatutnya ambek masa 3 jam jadi sejam lebih je abg ipar gua drive.tapi masa tu gua tak pikir pon pasal bwk laju tu,dalam hati pikir nak cepat sampai je.

bila sampai rumah,orang baru nak mula mandi jenazah.gua takde cakap apa,terus ikut mandikan sekali.benda ni benda paling tak best pernah gua buat dalam seumur hidup masa gua sapu badan abah dengan air,dalam otak gua asyik tanya satu soklan je..
"kenapa abah tak boleh tunggu sampai esok.tunggulah sampai orang balik dulu"

lepas siap2 gua masuk rumah terus jumpa peluk mak kuat-kuat.gua cakap dalam hati kalau gua nangis mesti mak tambah sedih lagi.gua pura-pura buat kental.gua peluk mak sambil cakap,"xpe mak,orang ada"..lepas keadaan ni gua jadi lain macam sikit.gua pon tak tau camne nak describe lain macam tu.

adik-beradik gua kata gua kejam sebab gua tak nangis sikitpon.diaorang kata gua takde perasaan.gua cakap kat diaorang tuhan je yang tau camne perasaan gua.kalau menangis pon benda tu tak sama dengan apa yang gua rasa..benda ni lagi besar dari tangisan.

sekarang abah dah takde.gua still rasa kosong.ya,gua rindu dia.kadang-kadang gua harap gua boleh tengok abah semula.dalam mimpi pon jadilah.gua rela kalau dalam mimpi tu abah nak marah,nak pukul gua sekalipon..sumpah gua rela.

tapi gua kene terima benda ni ye dak.abah dah habiskan banyak masa dia untuk besarkan kami adik beradik.sekarang masa dia untuk berehat pulak.gua mungkin tak sama macam abah tapi gua akan buat apa yang boleh untuk jage keluarga.


gua akan sentiasa doakan supaya abah tenang di sana.al-fatihah untuk abah.


















p pujuk s:abah lu orang ada lagi kan?tolong peluk diaorang untuk gua.

51 carutan:

lip....entri nie menusuk la lip..
abh sy pn tgh skt skrg...aduss..
sbr yer lip..
smoga abh kmu dtmptkn dkalangn org beriman..

 

adeh..pilu le plk gua bace entry lu ni.
seyes gua tacing beb!
smoga lu tabah dlm menempuh kehidupan,k..

 

siot la lu buat gua nangis.
aih,.

aku taktau nak cakap apa.
:)

 

gua rase makin nak demam bace entri ni lah van der lep-lep.

lu jangan sedih sangat lep. nanti tak brader-brader. gua pun tak peluk ayah gua lagi ni since last gua jumpe dia.

:(

 

erk! ko buat aku sedih la
wuwuwuw
mesto ko rs myesal gila sbb x smpt jumpa abah ko kan?
huuuu.be strong alip..

 

~speechless~










tp ta seda air mate daa mleleh..

 

apasal lu tak buat entry ceria je???


gua nangis baca entry lu ni...


sebab gua pon dah lama tak pelok abah gua....



abah...

 

alep..
dalam pada kau gelak2 ngn ktowg,gurau senda,caci maki,tp hati kau baik rupenya..
sumpah aku touching skunk ni..
klu aku menangis pum xde salahnya kan?
aku pum ada bapak..
dye masih hidup ag..
jgn risau..
ble aku xde kelas aku akan peluk dye utk kau..
aku cuma harap aku bersedia je bila dye dipanggil..

sabar alep..
Allah xlakukan sesuatu benda tu utk keburukan..
aku sentiasa di belakang kau..
sokong kau,musha dan semua adik beradik kau..
tabahlah ye alep..

al-fatihah utk arwah bapak kau..
amin..

 
This comment has been removed by the author.
 

gua tak sanggup baca tiap2 perkataan sbb gua tau gua akan nages. lu kejammmm..



_rubah kecil_

 

sob sob sob sob

saya ada abah

mau nye sy tak syg abah sy kasik sy henpong mahal dia kat sy, tapi sy xpakai sbb sy rasa hp tu leceh kene touch touch

sob sob sob

abah i lap u beri strong.

p/s: sedih ni bang, sila peluk ! wakakaka sempat uols amik kesempatannn

 

lex babe
sabar keyh
t aq tolong pelok ba aq tuk lu
al-fatihah
aminn

 

gua still ade abah g bro..baru kelmarin gaduh ngn die..sbb gua xpuas ati..tp cam bese r,die menang...pas bace entry lu ni,gua nyesal r wey...

 

aku nangis baca entry lu ni.

Al-fatihah untuk ur dad.

 

idyll,rilek2..gua yakin abah lu oknye..thanks yaa..

aren,lu jgn nak pilu sgt..brader2 sket..

shax,aiyok..sory la klu lu nangis..nah tisu..

peipei,ntahla..gua xnak pikir sgt..hehe..bile nak ade watak gua dlm entri lu?

j.love,gi mkn ubat la woi..jgn nnti gua plak yg diperslhkan..blk ulu tiram nnti lu jgn wat2 lupa plak peluk..

cepet,alamak..lu pon nangis gak ke..rilek2..senyum2..

ayue,tu la pasal..ntah angin mana dtg tibe2 gua buat entri camni plak..huhu..

ejat,wei gua ok laa..lu jgn wat gua nmpk x brader2..lu jage je elok2 ayah lu..nnti jgn lupe blanje gua minum.

my sweet little fox,alolo.mei sini mei kat bahu gua..xmo sedey2...nanti x comel mcm rubah..

 

yang part peluk tue meremang bulu roma aku..memang terasa laa..hurm..

 

wanie,klu lu xnak ape kate pass kat gua je fon 2..lu mmg suke ambek kesempatan time2 kritikal camni kan..hehe..

lara,okies..peluk kuat2..jgn peluk x ikhlas plak..hehe..

sharina,lu pon nangis gak ke?xmo nangis2,nnti org tgk lu x kental..

faizu,bagus ar kalau lu nyesal..skali skala x salah mengalah dgn abah kan?

amir,bagusla klu dpt tngkap kat hati lu..2 mksudnye lu bdk baek..

 

adesss....mula2 aku gelak baca part atas tu...tp bila masuk part bawah tu, rasa bergenang gak air mata...

ya, saye tak jiwa kental seperti anda...standard la, pompuan cengeng...alfatihah utk arwah ayah mu...

 

gua..

















nangis.


gua ta penah pelok abah. sbb gua perempuan abah laki. gua segan. tapi gua syg abah lebih dari nyawa gua...

 

ms ayah meninggal aritu pn dorg sume ckp efie xsedeyh sbb xnmpk efie nanges..
perlu ke kite nanges guling2 kt dpn sume org hanya nk tunjuk yg kite sedeyh..
aku da puas nanges kt dlm kete kt hospital dorg xnmpk nk kepoh..

tp btol kadang2 rs mcm nk sgt tgk muka dia blk..
nk sgt tggu dia blk keje ke ape ke..
tp tu semua da takdir kan..
dorg berada di tmpt yg jauh lg baik..
huhu

al-fatihah~

 

lu buat gua nanges dowh!
lu buat gua rase nak gi peluk abah gua sekarang sebab gua dah lama juga tak peluk beliau.tapi beliau dah tido skng sebab dah lewat mlm.huhu..

gua doakan roh abah lu tenang di sana..amin~

 

=')

Terima kasih, untuk entri ni.

 

gua tak taw nk komen cmne dh ni weh.











be strong yeahh ;)

 

khalidah,kali ni je gua bagi lu cengeng sket..lain kali gua x bagi dah..

eciz,sudaahh..gua dh mula rase bersalah buat ramai org menangis ni..lu x peluk pon xpe eciz asalkan abah lu tau lu syg die..

efie,yup2..alip faham apa yg efie rase..be strong okay?rindu efie laa..hehe..

arief,kdg2 benda camni perasaan lg mainkan peranan dari kata2 ye dak?

nico,lu jgn..kang x pasal2 abah lu hentak plak lu..anyway thanks yaa..

diya,sama2..=)

kelly,tau pon lu takot nak komen main2 kan?hahahha..gua okay je..thanks dear..

 

biasalah :p bile lagi

nak henpong tak

kakakakka

 

sempena hari bapak yer encik?? sayer da lame tak kontek dier..dier pon samer..sayer tau naper anda kental ala-ala goyang..heeeeeee

 

ari ni aku baca ag..
sedih dowh...



















ka bile nak komen blog aku?
asyik aku je komen blog kau..

 

sedih..
aku pom rindu kt abah aku..




abah..

 

wanie,hahhaha..nak2(smbil wat muka comel)

khairunnisa,yup2..asalkan die tau anda syg die dan anda tau die syg anda cukuplah kan..

ejat,lu kene jadi femes dulu baru gua komen..

cua cuada,ya ya..kita sama2 rindu..

jobot,lu jgn nanges plak..x kental org tgk nanti..

 

gwa xbc lg
gwa bce komen

msty lu ade konspirasi nk amek gambar gwa tgh menangis kan?

gwa suke bce blog lu,
so...
gwa save the best for the last...
t gwa komen lg...

 

alep..
lu promot la sikit..
hehe

(gua taw komen ni xde kaitan dgn entri ini..)

 

ayah!

<--credit to Arep yg dgn jahanamnye mengfwdkn link ni..naseb bek jahanam yg menyedarkan-->

sy syg ayah sy!

ayah sy klakar tp sy slalu rasa dia tak paham sy.memang dia x paham sy sebab dia hanya paham dia akan wat ape je utk anak2 yg dia syg walaupun anak2 dia degil cam lahar~

awk nak share ayah ngan sy?
sy rindu ayah sy juge...

-damn arep..sy nanges di opis!

 

remy...entry lu kali ni betol2 buat gua menitis air mata...tibe2 gua rse takot kalo abah gua dah xde...

hukhukhuk

 

remy, gua gi kuantan kang gua peluk lu.


PS: gua tiru ade sorang pengkomen lu ni panggil lu remy. lame tak panggil lu dengan panggilan ghey.

 

ah siyal.

sayu gwa...
nseb beyk gwa kental bace post lu neyh

blank xtau nk carut ape...
hm....

 

hellioz,lu jgn puji gua camtu..kang ade plak fans lu wat rusuhan kt blog gua kang..

ejat,gua ni kutu bukannye promoter..

pijae,kdg2 kite perlukan sedikit kejahanaman utk menyedarkan kite..nak2 pesen degil sket ye dak?hoi kesat air mata tu,malu bos lu nmpk kang..

britney,gua mmg saje nak suh lu nanges..hehe..

jlove,cilake..remy brader2 la,tang mana yg gheynye..

hellioz,gua tau lu kental..dah2 jgn sayu sgt..nnti haters lu wat modal plak..hahahhaha..

 

3 kali gua khatam entri ni.. smoga nnty lu jd bapak yg bermutu tinggi ye

 

kutu cam lu laa bese nye jadi promoter..hahaha

 

dem...mata gua dpt eyemo semula jadi baca entri lu ni..
Gua ada ayah, kalau gua tak bersyukur mmg bangang!

 

>>___<<


hahahhahahahhahaha
hahahhahahahhahaha
sangat cilake!!!
entry ni buat mata wa berair
sioottt!!!!!


Big hugs Remy Ghay ...

 

rosyam,lu jgn khatam byk2 sgt..nnti xde mase lu nak cari makwe..

ejat,ok lu fakap..

hidemichi,gua syak lu tak bangang kan?

frodo,ahh lu saje je kan nak ambek kesempatan peluk gua?

 

xleh la nk brader2..gua klu bab2 camni mmg tacing sket..heh

 

wa rindu ayah wa jugak lah T_T

 

aren,ye la ye la,gua bagi la lu tacing..kali ni je k?

shey,gi call cepat..

 

kau ni..aku minx tolong ni..
(mood: mengharap =P)

 

aku menangis do baca entri ni.. mujur aku sorang2 je dpn pc.

 

khalidzul,dah dah,kesat air mata tu cepat sebelum sape2 tgk..

 

bc dr ats..entry gila2..yg ni sayu plk..aishh..