mau ayam ka bos??

lu orang pernah jerat ayam hutan?kalau tak pernah maksudnya lu orang ni budak bandar..budak bandar di sini gua maksudkan budak yang kalau kene geget nyamuk pon rasa mcm nak nangis,tengok jamban kat luar jakun mcm tgk piramid,tak pernah makan belalang kunyit,tengok lembu pon excited macam tengok t-rex dan lain-lain lagi..

gua nak cerita yang kerja menjerat ayat hutan ni termasuk dalam pekerjaan yang bahaya..sama bahaya macam welding kaki pelantar minyak dalam laut atau tangkap ketam oppilio kat laut artik..cuma gua pelik kenapa discovery channel tak pernah buat segmen jerat ayam hutan ni..gua syak satu sebab je,pakcik-pakcik yang keje jerat ayam hutan ni tak reti cakap omputih..

banyak cara yang orang guna untuk jerat ayam hutan ni..antaranya guna jerat atau perangkap,tembak guna senapang dan guna ayam denak..yang guna kaset pon gua pernah tengok..so biasanya lain orang lain caranya,bergantung pada keselesaan orang tu sendiri..cilake,ayat gua mcm dalam rencana pon ada..

kalau ikutkan logik takde apa yang bahaya jerat ayam hutan ni..apa susah,pasang jerat tunggu je ayam tu lalu ye dak?tapi oleh sebab ayam hutan ni berpenunggu jadi sbb tu la keje ni dikategorikan bahaya..lu orang kena tau banyak benda kalau nak pegi jerat ayam hutan ni sebab silap sikit mesti ada masalah..

gua citer sikit-sikit je la pasal pantang ni sebab kalau nak ikutkan pantang larang org melayu ni dia punya banyak sampai boleh buat kitab..masa nak menjerat ayam hutan,mulut lu orang jangan nak cabul,ckp besar,berlagak ape sume bagai..kalau lu orang nak mengaku lu org gaban skalipon tunggu la smpai keluar dari hutan..

jangan melaung atau menjerit dalam hutan sebab gua dengar citer benda lain yang akan sahut laungan lu orang tu nanti..jangan kencing kat sebarangan tempat contohnya macam tempat lapang atau bawah pokok yang rendang takot lu orang terkencing sapa-sape..cuba pikir kalau lu kena air kencing?lu pon panas kan?

kalau masuk tiga empat orang tu jangan berpecah sebab gua selalu dengar kes yang tertembak rakan sendiri..lu orang boley gunakan frasa one for all,all for one untuk pantang ni..gi mana-mana pon jangan berpecah..

yang paling pantang sekali,jangan sesekali lu orang jerat ayam hutan tengah berdiri atas busut..sebab orang-orang tua percaya ayam hutan ni ada badi dan ada tuannya..jadi kita takley buat sebarangan je kalau nak menjerat ayam hutan ni..

sebab 2 la gua rasa kerja ni dah tak banyak orang buat..sikit punya banyak pantang nak kena ikut semata-mata nak jerat ayam sekor-dua ni..beli kat pasar je lagi bagus kan..tapi gua syak sebab tu la budak-budak muda sekarang tak cukup kental macam orang-orang tua dulu ye dak?

dan pantang yang paling pantang sekali ialah bila lu orang terjumpa sorang orang tua yang tiba-tiba offer lu orang ayam..lu orang mesti reject walau apa jadi sekali pon..lu orang kena reject offer orang tua tu dengan berhemah tapi tegas..takot-takot orang tu kecik hati kang naya je lu orang kena..







oh,gua lupa..orang tua tu selalunya boley dijumpai kat chow kit..skrip dia selalunya lebih kurang je,"ayam bos,ayam..cina ada,filipina ada,siam ada..muda-muda lagi"..

14 carutan:

ahahaa....klau da ayam kt chow kit tu,bukan ayam hutan lagi la kan?...

 

persoalannya kat cni wa pelik, naper lu tak citer tros je psl ayam kat coket tuh ? pnyer r pnjang lebar cte psl ayam utan, bahaha~
lu bole jd hos discovery channel r derr, :))

 

gua syak lu ni byk sgt mkn ayam chow kit...kan3???

 
This comment has been removed by the author.
 

relevansi -- 0.23%
bahahahhahaha

 

cis.









tang yang last tu, matik2 ingat bunian. cis cis cis!!




gua tertipu kali ni

 

ayam bandar cam haram je gua tngk.. bulu sikit, kalo kuar sangkar je nampak cam bodoh.. tak lari pun.. damn la ayam ni

 

gampanggg. penat gua bce pasal pantang larang bagai. aleh aleh ayam chow kit. hamjad betei. lu nak kene dak?? HAHA

 

hahahahaahhahahaa..
choih..
mati mati gua ingt ayam kg..
masak kurma sedap..
ahahahahaa..

 

g mek award kat blog gua ye syg

 

TEST TEST

 

gwa tengah agak pening ni

kat chow kit ada eh

gwa ingatkan kat Bukit bintang jek huhuhu

chow kit bukan pasar ke

huhuhu

gwa nak sengal jap aha

-laling wanie-

 

ayam hutan tade kat zoo ke? biasa dalam hutan2 ni orang semua pindah zoo. keh3

 

hamsap
gwa hengat ayam ape

btw
mmber gwa pnah nmpk lmbu kt area kampung
dy punya jakon
dia siap tanye lagi,
"weyh, besar siyal! TU KUDA KE APE?"
maka, kenduri gelak la ktorg bersama
gyahahaahahaahahha~

lembu pon jadik kuda
btol2 urban lanciaw
gyahahahha~